Onderwijsprogramma’s

Startdatum

17-01-2025

Duur

1 jaar

Deelnemers over

Top Class

Documentatie

Brochure

Top Class

Hoge ambities. Die hebben wij voor de Top Class, het management development programma voor toekomstige bestuurders in de zorg. Die verwachten we ook van jou als deelnemer.

Met de Top Class stellen we je in staat op hoog niveau te presteren in een veeleisende maatschappelijke omgeving. Samen met gelijkgestemden werk je aan je leiderschapskwaliteiten en doe je innovatieve kennis van de gezondheidszorg op. Essentieel om leiding te kunnen geven aan complexe organisaties.

Wat kun je verwachten?

  • Een persoonlijk ontwikkelgesprek als basis voor je persoonlijke leerdoelen
  • Leermethode: in een combinatie van praktijkgericht ervaringsleren, kennisoverdracht en persoonlijke reflectie werk je aan het durven tonen van maatschappelijke verantwoordelijkheid
  • Bestuursstage: je maakt je het perspectief van de bestuurder eigen door je te verdiepen in een concreet organisatievraagstuk

Naast inhoudelijke kennisoverdracht besteden we aandacht aan vaardigheden als debatteren, overtuigen en presenteren. Tot de programmaonderdelen behoren een assessment, colleges, keuzemodules, intervisie, een stage bij een andere organisatie en gesprekken met een persoonlijke coach.

“De Top Class is een uitdagende, bijzondere en veilige leeromgeving waarin deelnemers leren omgaan met bestuurlijke verantwoordelijkheid en elkaars ‘professional friend’ kunnen zijn.”

Helene Wüst

Programmadirecteur

Omgaan met bestuurlijke verantwoordelijkheid

Als bestuurder moet je steeds opnieuw een evenwicht vinden tussen distantie en betrokkenheid. Durven reflecteren op eigen gedrag, normen en waarden en een persoonlijke verbinding aangaan met de kernopgave van de organisatie. Je bepaalt, en geeft richting, ondersteuning en inspiratie aan professionals.

Welke toon wil jij zetten met jouw leiderschap?

    Praktische informatie

    Investering

    € 23.970 in 2025, inclusief verblijfskosten en studiemateriaal, exclusief overnachtingskosten.

    Kosten onder voorbehoud van inflatiecorrectie.

    Selectie & intake

    Op basis van je cv kijken we of je in aanmerking komt voor een intakegesprek. We streven naar een groep met deelnemers die een vergelijkbare leerbehoefte hebben of zich in eenzelfde fase van hun loopbaan bevinden.

    • Je hebt een academische of hbo-achtergrond met zware vervolgopleidingen
    • Je vervult een managementfunctie van behoorlijke omvang en zwaarte
    • Je bent toe aan de volgende stap in je carrière: een eindverantwoordelijke functie

    Daarnaast vinden we het belangrijk dat er voldoende diversiteit binnen de groep is en dat de verschillende sectoren binnen de zorg vertegenwoordigd zijn. De groep bestaat uit maximaal 23 deelnemers.

    • Download brochure [PDF]

    Data 2025

    Startbijeenkomst
    17 januari
    Module I:
    6 en 7 maart
    Module II:
    10 en 11 april
    Module III
    15 en 16 mei
    Module IV
    19 en 20 juni
    Module V:
    1e helft september (Brussel)
    Module VI:
    9 en 10 oktober
    Module VII:
    6 en 7 november
    Slotbijeenkomst
    11 december

    Data 2026

    Startbijeenkomst
    16 januari 2026
    Module I:
    5 en 6 maart 2026
    Module II:
    16 en 17 april 2026
    Module III
    21 en 22 mei 2026
    Module IV
    25 en 26 juni 2026
    Module V:
    september 2026 (Brussel)
    Module VI:
    8 en 9 oktober 2026
    Module VII:
    12 en 13 november 2026
    Slotbijeenkomst
    10 december 2026

    Locatie

    Centraal in het land.

    NB: Top Class 2025 is vol, aanmelden is niet meer mogelijk. Interesse in een volgende editie? Neem contact op met programmacoördinator Petra van Dodewaard.

    Delen

    Wij helpen je graag verder

    mr. Helene Wüst

    Helene Wüst is sinds 2018 programmadirecteur van de Top Class, na haar bestuurswerk in de zorg. Zij heeft zich toegelegd op veranderkunde. Kwaliteit van leven voor cliënten vraagt volgens haar om kwaliteit van leren door professionals.
    Lees meer

    dr. Martijn Jansen

    Martijn Jansen is actief als programmadirecteur Top Class en intervisiebegeleider. Zijn focus ligt op de ontwikkeling van de organisatiecultuur, teams en leiders (de ‘zachte’ kant) en het zoeken naar de verbinding met de ‘harde’ kant van processen en structuur.
    Lees meer

    Neem contact op

    Petra van Dodewaard

    Programmacoördinator

    vandodewaard@eshpm.eur.nl

    Werkdagen
    maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

    Bel me terug

    Voorkeur dagdeel

    Deelnemers over Top Class

    Ook interessant

    Bang leiderschap

    Bang leiderschap

    “Wat is geen leiderschap?” Een verrassende vraag, die ik nog nooit eerder had gehad. Als eerste zei ik “Bang leiderschap. Dat bestaat volgens mij niet.”
    Terugblik studiedag

    Terugblik studiedag

    De moed en moeite die samenwerken kost, en wat het oplevert. Experts en ervaringsdeskundigen vertelden erover tijdens de studiedag ‘Gedeeld leiderschap in netwerken’.

    TESTIMONIAL

    “De Top Class leert je waar je talenten liggen. Hoe kun je die optimaal inzetten in de opdracht die we hebben in de zorg?”


    Peter Droog
    regiodirecteur bij ’s Heeren Loo

    “Een korte weergave van de Top Class: een prachtig traject met, naast veel inhoudelijke behandeling van zaken die ertoe doen, ook mooie verhalen van gepassioneerde mensen. Daar word je als het ware ingezogen waardoor het veel energie oplevert. Hoogtepunten voor mij waren de activiteiten die je juist niet zou verwachten. Het zingen, dansen en tot bloei kunnen komen met kunst en muziek. Bewust worden van de melodie van je eigen leven. En ook de krachten die loskomen waaraan je zekerheid ontleent waar in deze tijd zoveel behoefte aan is.

    Vele momenten van reflectie geven betekenis aan de dingen die je doet en waar je naar toe wilt. Het is groots om dat mee te mogen maken. Daar woorden en betekenis aan te verbinden. Ook de uitdaging, de schuring soms in de gesprekken, de zoektocht naar hoe goed te doen als bestuurder, heeft indruk gemaakt. Wel door juist verbindend te blijven en ook het voorbeeld te kunnen en willen zijn. Het voelt rijk en verleidt tot het delen van je persoonlijke rijkdom als mens, met degenen die minder bedeeld zijn.

    De Top Class leert je waar je talenten liggen. Hoe kun je die optimaal inzetten in de opdracht die we hebben in de zorg? Dat gaat over leiderschap, professionaliteit en vooral over jezelf: hoe jij een bijdrage kunt leveren en verschil kunt maken.”

    TESTIMONIAL

    “De Top Class doet zijn naam eer aan: er komt echt een katalysator op je persoonlijke ontwikkeling.”


    Marenne Terlingen
    manager Kwaliteit & Veiligheid, Strategie & Allianties en Communicatie bij Gelre Ziekenhuizen

    “Je komt er in een betere versie van jezelf uit, met extra manieren van kijken, denken en handelen. Naast een brede blik op bestuurlijke thema’s die ertoe doen, houd je er een waardevol netwerk aan over.”

    TESTIMONIAL

    “Naast de waardevolle ervaringsverhalen in de groep, heb ik ook de bedrijfsmatige kant van zorgorganisaties beter leren kennen.”


    Marloes Berkelaar MSc.
    Adviseur/projectleider strategie & samenwerking bij Vilans

    “In de MHBA heb ik ook de bedrijfsmatige kant van zorgorganisaties beter leren kennen. Vakken als financieel management en procesoptimalisatie hebben mij daarbij geholpen, maar ook de ervaringsverhalen uit de groep waren van hele grote waarde. Naast luisteren naar andere perspectieven heb ik ook geleerd om naar mijn onderbuikgevoel te luisteren: een belangrijke vaardigheid als leider in de zorg.”

    TESTIMONIAL

    “Een ontzettend leerzaam traject, rijk aan boeiende onderwerpen en geleid door kerndocenten die experts zijn in hun vakgebied.”


    drs. Annemarie Hagemeijer
    Eigenaar Hagemeijer Advies

    “Een ontzettend leerzaam traject, rijk aan boeiende onderwerpen en geleid door kerndocenten die experts zijn in hun vakgebied. De opleiding bood mij, via strategisch en financieel management tot kwaliteitsborging en innovatie in zorgprocessen, diep gaande en praktische inzichten. Dankzij de afwisselende onderwijsvormen (die de diversiteit van de zorgsector belichten) en de samenwerking met mijn fijne medestudenten, heb ik essentiële vaardigheden ontwikkeld. Die stellen mij in staat effectief bij te dragen aan de uitdagingen in de zorg.”

    TESTIMONIAL

    “De opbouw is sterk in inhoud maar ook in docenten. Het spreekt je aan op ontwikkeling van hoofd, hart en handen.”


    Chantal Koopmans
    Directeur Zorg bij GGNet

    “Deze twee jaar MHBA gaf mij de meest intensieve, waardevolle, out of my comfortzone leerervaring van mijn hele leven. Op persoonlijk vlak en op mijn vakgebied heb ik een enorme groei doorgemaakt. De opbouw is sterk in inhoud maar ook in docenten. Het spreekt je aan op ontwikkeling van hoofd, hart en handen. De reis met zo’n krachtige groep maken is een cadeau.”

    TESTIMONIAL

    “Energie, dat gaven de interactieve sessies mij - de combinatie van theorie en praktijk. Het delen van ervaringen in een veilige omgeving bood mij een breder perspectief, en herkenning. Reflecteren en uitzoomen: wat heb ik gedaan en geleerd, hoe doe ik dat in de toekomst? Een waardevolle investering in jezelf, en voor je werkgever.”


    Hayat Aharchi
    Deelnemer 2024

    Echte eye openers zijn voor mij de modules over strategie implementatie en die over financieel management. De eerste omdat ik ervaren heb hoe lastig het was om een nieuwe visie te implementeren op mijn afdeling. Een goed plan is de basis, maar gaat zich niet vanzelf implementeren. Hoe gaan we dit nu goed doen? In de module kwamen 8 succesfactoren aan bod, die mij verder hielpen door te kijken wat er allemaal nodig is om het wel voor elkaar te krijgen. Het financiële stuk helpt mij om bijvoorbeeld de cijfers in een jaarverslag beter te doorgronden, door te kijken naar het hele verhaal achter de cijfers.

    Als beginnend leidinggevende had ik vaak de neiging om te denken dat het aan mij lag als ik iets nieuws als lastig ervaarde. De groep bracht mij een breder perspectief: ook andere organisaties en leidinggevenden – ongeacht hun ervaring -  liepen tegen soortgelijke onderwerpen op. We hadden echt een klik in de groep, iedereen is open en eerlijk en denkt met elkaar mee. Het is een investering in, en een cadeautje aan jezelf!

    TESTIMONIAL

    “Ik wil veranderen en innoveren en Imagine2 geeft me de tools om dat te kunnen doen.”

    Esther Cornegé-Blokland Klinisch geriater bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis
    In de leerlijn van Imagine2 komen de termen verbeteren, veranderen en vernieuwen aan bod. Ik heb echt voor ogen dat ik meer wil dan verbeteren, ik wil veranderen en innoveren. Voor het ‘verbetertraject’, een project binnen je eigen ziekenhuis waar je in het programma aan werkt, heb ik dan ook gekozen voor het innoveren van ons STZ expertisecentrum geheugen. In de strategie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis staat positieve gezondheid centraal. Daar past het expertisecentrum in. We zorgen bijvoorbeeld ook voor begeleidingsgroepen voor bijzondere vormen van dementie, zoals primair progressieve afasiepatiënten. Zodat ze een goede begeleiding in de thuissituatie krijgen, en ook een gespecialiseerde logopedist. Voor de professionals betekent het dat je elkaar onderwijst in het ziekenhuis en in de regio, en dat we wetenschappelijk onderzoek kunnen doen bij deze patiënten. Het expertisecentrum is een groot project, met veel stakeholders. Neurologie, psychiatrie, huisartsen en specialisten ouderenzorg zijn er onder meer bij betrokken. Een belangrijk voordeel van dit project binnen Imagine2 is dat het bestuur vanaf een vroeg stadium betrokken is. We werken veel samen met neurologie. In overleg met de medisch manager neurologie is het gelukt om het project ook daar meer op de kaart te krijgen. Ik wilde iets aanpakken waar ik energie van krijg, en dat krijg ik van dit project. Imagine2 geeft me de tools om het te kunnen doen. Zo ben ik voor dit project begonnen met een stakeholders analyse. Ik heb ze gevraagd: wat verwacht je van een expertisecentrum geheugen? Als iedereen heeft meegedacht en hun inbreng wordt meegenomen, dan wordt het project daar beter van. En het geeft meer betrokkenheid van de stakeholders. De kunst is niet meteen als een typische dokter in een oplossing te schieten en misschien de verkeerde afslag te nemen. Het is goed om uit de waan van alledag te gaan en te reflecteren, een helicopterview aan te nemen en te kijken: wat gebeurt hier eigenlijk? Op welk kruispunt staan we, welke mogelijkheden zijn er, heb ik alle betrokken mensen nog bij me, kan ik ze motiveren de geschikte kant op te gaan, en op welke manier dan? Als medisch manager was ik al langer overkoepelend bezig, Imagine2 geeft me de mogelijkheid om te reflecteren op mijn handelen en kennis op te doen over leiderschap. De interactie met de andere deelnemers is ook heel waardevol. Het is goed om met elkaar te kijken en te delen hoe ieders ziekenhuis is georganiseerd. Zo doe je goede ideeën op voor je eigen organisatie. Je deelt voorbeelden, ervaringen en frustraties, en dat heeft echt toegevoegde waarde. Mijn project gaat niet in een jaar af zijn, dat hoeft ook niet, het is gewoon ambitieus. We kunnen er jaren mee verder. De bedoeling is dat wij de structuur neerzetten en dat het blijft door innoveren. Ik vind het mooi om echt te bouwen aan iets waar het ziekenhuis jarenlang profijt van heeft. En vooral dat de patiënten er hun voordeel mee doen.

    TESTIMONIAL

    “Imagine2 geeft me de mogelijkheid en de tijd om mezelf een kritische spiegel voor te houden, iets waar je in de waan van de dag geen tijd voor neemt.”


    dr. Jennifer Schreinemakers
    Oncologisch chirurg Amphia

    Wat maakt Imagine2 voor jou waardevol?
    In het programma leerde ik wat een clinical leader is, over hoe veranderprocessen werken en waarom projecten slagen of falen. Veel deed ik tot nu toe op mijn gevoel, maar nu ken ik ook de theorie erachter. Daarnaast geeft Imagine2 me de mogelijkheid en de tijd om te reflecteren op mijn eigen functioneren. Jezelf een kritische spiegel voorhouden is iets waar je in de waan van de dag geen tijd voor neemt. Ook krijgt de relatie tussen de specialisten en het bestuur meer diepgang, doordat de bestuurders betrokken zijn bij het programma. Het verbetertraject wordt daardoor serieuzer genomen en het is ook leuk om te horen van het bestuur dat zij geïnspireerd zijn geraakt om zich in te zetten voor duurzaamheid.

    Je verbetertraject richt zich op het verduurzamen van Amphia. Waarom dat onderwerp?
    Duurzaamheid heeft in de zorg veel te lang weinig aandacht gehad, terwijl de impact van de zorg op het milieu heel groot is. Ziekenhuizen zijn grote werkgevers met veel woon-werkverkeer. In de OK’s leiden doorgeslagen hygiëneregels tot veel verkwisting en verspilling. We gebruiken zo veel disposables, zoals OK-jassen en instrumenten. Als het ziekenhuis instrumenten en kleding steriliseert en het woon-werkverkeer groener maakt, kunnen we echt verschil maken. Op korte termijn scheelt dat bijvoorbeeld fijnstof, en op de langere termijn is het ook beter voor het welzijn van mensen in lage-inkomenslanden. En het scheelt ook geld, dat laat het groene inkoopbeleid van andere ziekenhuizen zien.

    Hoe draagt wat je leerde in Imagine2 bij aan dit traject?
    Ik heb al eerder initiatieven gestart in het ziekenhuis. Dan was iedereen helemaal voor en vond het een goed idee, maar als het op de uitvoering aankwam, moest ik het zelf doen. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen tijd voor. Waar Imagine2 me bij geholpen heeft, is om in te zien dat ik een setting moet creëren waarin het project gaat leven, zodat ook anderen het gaan oppakken. Een project dat niet alleen is gericht op een klein praktisch uitvoerbaar onderdeel, en niet persoonsafhankelijk is, is veel duurzamer en kan echte verandering teweegbrengen. Het hoogste bestuurlijke niveau van het ziekenhuis meekrijgen in mijn duurzaamheidsambities, was dan ook mijn eerste doel, en dat is gelukt. Via hen is duurzaamheid ook verankerd in de jaarplannen van de managers van het OK-complex, van de teamleiders van verpleegunits en andere afdelingen. Zo worden er steeds meer mensen betrokken bij het verduurzamen van de organisatie. Daardoor heeft het project een veel grotere kans van slagen.

    Wat leer je van de gesprekken met je mentor?
    Ze heeft me geholpen met het inzicht dat verbetertrajecten tijd kosten, dat je andere mensen de ruimte moet geven om mee te kunnen veranderen. Ik heb een mentor gekozen met ruime ervaring als specialist en als zorgbestuurder, iemand die in rvt’s zit. Ze heeft goede mensenkennis en is eerlijk. Ze zegt dat ze ook van mij leert. Dat had ik niet verwacht, maar ik snap wat ze bedoelt: samen nadenken over je ontwikkeling, dat is goed voor je als mens.