Academische Werkplaats

Leren, innoveren en verbeteren

Dat de zorg voor grote uitdagingen staat, weten we. Een ‘decennium van actie’ is nodig om het hoofd te bieden aan technologische ontwikkelingen, vergrijzende bevolking, stijgende kosten en een tekort aan zorgprofessionals, stelde de Algemene Vergadering van de VN al in 2020.

Grote vraagstukken los je niet in je eentje op. Daarvoor werk je samen – met verschillende disciplines én partners uit de zorgpraktijk.

Wij doen onderzoek naar de volgende onderwerpen:

“Samen met zorgorganisaties verbeteren en innoveren wij de gezondheidszorg. We stimuleren leren. Het aanpakken van concrete vraagstukken op een creatieve, nieuwsgierige en vernieuwende manier staat daarbij centraal. We doen wetenschappelijk onderzoek naar de harde (organisatorische) en zachte (menselijke) kant van continu verbeteren, collectieve leerprocessen en innovatiemanagement en -vermogen.”

Dr. Relinde de Koeijer

Onderzoeker

Leren en ontwikkelen

Jansen EJ, Czabanowska K, de Pagter APJ, de Koeijer RJ. Implementing coaching programmes for healthcare professionals—a review of the barriers and facilitators. Int J Health Plann Mgmt. 2024; 39(3): 860-878.

De Kok, K., van der Scheer, W., Ketelaars, C. et al. Organizational attributes that contribute to the learning & improvement capabilities of healthcare organizations: a scoping review. BMC Health Serv Res 23, 585 (2023).

Stoopendaal, A. & W. van der Scheer (2021) Rebel-leren: hoe een rebelse sector tot lerend verantwoorden komt. Beleid en Maatschappij 2021: 48 (2) pp 196-214.

Stoopendaal A. en H. Kröber. Wie presentie zaait, zal presentie oogsten. ZM Magazine, januari 2007:pp:6-9.

De menselijke kant van verbeteren en innoveren

Johansen, F., Stoopendaal, A., Loorbach, D., & de Koeijer, R. (2024). Transition Pains: Recognizing Employee Reactions to Organizational Realignment in a Disruptive Context. The Journal of Applied Behavioral Science.

De Koeijer, R., Paauwe, J., Huijsman, R. and Strating, M. (2022), “Examining of the effect of HRM in mitigating negative effects of LM&SS on employee well-being in health care”, International Journal of Lean Six Sigma, Vol. 13 No. 1, pp. 67-100.

Continu verbeteren

De Koeijer, R., Strating, M., Paauwe, J. and Huijsman, R. (2022), “A balanced approach involving hard and soft factors for internalizing Lean Management and Six Sigma in hospitals”The TQM Journal, Vol. 36 No. 3, pp. 870-899.

Van Veen-Berkx, E 2016, ‘Benchmarking Operating Room Performance in Dutch University Medical Centers’, PhD, Vrije Universiteit Amsterdam.

Kwaliteit van zorg

Wilma van der Scheer (2023). Vroegere denkbeelden over kwaliteit als voedingsbodem voor de huidige. Kroniek 20 jaar kwaliteit in de zorg, Stichting Perspekt.

Wilma van der Scheer & Annemiek Stoopendaal (2018). Sectorbeeld gehandicaptenzorg 2017 ‘Kleurrijke zorg‘.

Innovatiemanagement en -vermogen

Maarten Janssen & Iris Wallenburg, Anders denken over innovatie. tvz 2017 nr. 1.

Janssen et al. Anders kijken naar innovatie. Management & Consulting 3, 2016.

Scheer, W.K. van der, Noordegraaf, M. & P. Meurs (2010). Innovating entrepreneurship in health care.

Luijkx, K., Putters, K., De Roo, A.(2005). Verhogen van arbeidsproductiviteit in de zorgsector.

Onderzoeksthema's

 

De onderzoeker(s)

dr. Relinde de Koeijer

Relinde de Koeijer is programmadirecteur ALZM en programmamanager Imagine2. Haar specialisme: strategie executie gericht op veranderen en vernieuwen in de zorg, en het borgen van continu verbeteren in het DNA van zorgorganisaties. Zij bouwt bruggen tussen wetenschap en praktijk.
Lees meer

prof. dr. Wilma van der Scheer

Wilma van der Scheer is directeur van Erasmus Centrum voor Zorgbestuur en bijzonder hoogleraar Leiderschap en Besturing in de Zorg bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Gedeeld leiderschap in de zorg is een prominent thema in haar werk.
Lees meer

dr. Maarten Janssen

Maarten Janssen is programmadirecteur MHBA, docent, leerbegeleider en onderzoeker. Zijn focus ligt op onderwijsvernieuwing, ontwikkeling van procesvaardigheden, leiderschap en van werkvormen voor individueel en collectief leren.
Lees meer