Wanneer veranderen falen wordt: vier onderliggende patronen
Waarom mislukt meer dan de helft van de veranderingen in de zorg, ondanks alle goede intenties? Dr. Relinde de Koeijer dook in de praktijk van ruim 100 zorgorganisaties en ontdekte vier hardnekkige patronen die ten grondslag liggen aan gefaalde veranderingen. Van veranderdrift – waarbij organisaties meer initiatieven starten dan ze aankunnen – tot gebrekkige responsiviteit, waarbij beleid en praktijk elkaar niet meer raken.
Het onderzoek laat zien dat zorgorganisaties gemiddeld 28 veranderingen tegelijkertijd uitvoeren, wat vaak leidt tot ‘georganiseerde teleurstelling’. Maar De Koeijer stelt een verrassende vraag: wat als falen soms juist dát is wat nodig is? Zij introduceert een vierde perspectief op falen: als daad van verzet tegen systemen die verandering reduceren tot methodieken en papieren doelen. Een perspectief dat ruimte opent voor bevrijdende bewegingen, van veranderdrift naar veranderruimte, van gebrekkige responsiviteit naar betekenisvolle dialoog.
In de podcast deelt Ernst Kuipers deelt zijn ervaring met grote transformaties in ziekenhuizen. Met Relinde de Koeijer praat hij over hoe het lukte om eenpersoonskamers te realiseren en over constructief verzet. En: wat kunnen we leren van Singapore? Een eerlijk gesprek over falen, leren en koers houden.
Lees het hoofdstuk [PDF]
door dr. Relinde de Koeijer-Gorissen, adjunct-directeur, programma-directeur en senior onderzoeker bij Erasmus Centrum voor Zorgbestuur.
* De podcast is ook te beluisteren in je favoriete podcast app (Spotify, Apple podcasts, Podimo etc.), onder de titel ‘Over zorg besturen’.
Jubileumbundel: luister en lees
- Dilemma’s en dynamieken in zorgbestuur
- Zorg in transitie: een veranderkundige verkenning
- Competent besturen, integraal of met CFO naast je?
- Besturen en toezien in tijden van verscherpt toezicht: when shit hits the fan
- Besturen in een witte jas
- Governance van zorginnovatie: organiseren in onzekerheid
- Wanneer veranderen falen wordt: vier onderliggende patronen
- Wat maakt iemand tot bestuurder?
- Netwerken als 'werk in uitvoering'
- Een decennium op weg naar Waardegedreven Zorg
- De feestgangers van Edgar Allen Poe
