Studiedag 2022

 

“Kijk in de spiegel en ook eens uit het raam.”


Met de 100 deelnemers in de zaal van het Erasmus Paviljoen hebben we op 23 maart 2022 volop gereflecteerd en nieuwe perspectieven gedeeld over het thema ‘Presteren onder druk’. Daarnaast volgden ruim 50 mensen de livestream. Een kleine terugblik op de studiedag met een aantal beelden die ons bij zullen blijven:

 

  • Uitslaande brand, veenbrand en kleine en grote branden, als visualisaties van drie fases (acuut, sluimerend en langdurend) in de coronacrisis. Relinde de Koeijer vertelt over wat iedere fase vraagt van zorgbestuurders en de aspecten van goed besturen in iedere fase. Ze put hierbij uit de ervaringen van zorgbestuurders die ze optekende voor het onderzoek Goed besturen in crisistijd
  • Naar de top, op de top en van de top. Maarten Janssen neemt ons mee in gedeelde ervaringen van zorgbestuurders en topsporters in verschillende fases van hun loopbaan en hoe die vertaald kunnen worden naar de prestatiemaatschappij. Uit het boek Topvorm dat hij schreef met Kim Putters komt de aanmoediging:
    “Kijk in de spiegel en ook eens uit het raam.”
  • De vlogs van oud-sporters Cees Vervoorn, Judith Pietersen en Carien Kleibeuker waren mooie inleidingen op de thema's Omgaan met onzekerheid, Zelfzorg en Succes.
  • De Rubik’s kubus die voor Piet-Hein Buiting, bestuurder van het Jeroen Bosch Ziekenhuis, symbool staat voor omgaan met onzekerheid. Als zorgbestuurder beweeg je steeds tussen verschillende assen in de organisatie, denk aan de as ‘proces – inhoud – mensen’ en de as ‘jezelf-je team-het geheel’. En maak je daarin samen met anderen afwegingen.
  • De pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, die Julianne Meijers, bestuurder van Bartiméus, heeft ondernomen. Zij deelt met ons het belang van zelfzorg en afstand nemen. Twee perspectieven benadrukt zij, namelijk de kracht van present zijn in het hier en nu, en je als bestuurder bewust zijn van het fundament waar je op loopt, de lange lijn van de organisatie.
  • De droom van Guy Schulpen, medisch directeur ZIO, om de gezondheidsverschillen in de maatschappij substantieel te verminderen. Met daarbij de noodzaak om met een brede blik naar de mens achter de zorgvrager kijken, verder te kijken dan alleen het leveren van zorg. 
  • Memorabele momenten die we kunnen creëren voor de mensen om ons heen, zonder onszelf te vergeten en dus voldoende aan herstel te doen, aangemoedigd door prikkelende vragen van Martin Hersman, oud-schaatser en managing partner bij Lifeguard.


Welk beeld blijft u bij?